עורך דין גירושין בחיפה

מהם מזונות אישה?

מהם בדיוק מזונות אישה? מי זכאית לקבל אותן, ובאיזה מקרים זכותה עלולה להשלל? איך קובעים את הסכום, ומה עמדת בתי הדין בנושא? כל התשובות לשאלות בנושא, בכתבה.

עורך דין גירושין בחיפה

מזונות אישה הם סכום כספי שמחויב בעלה לשעבר לשלם לה במטרה לאפשר לה להמשיך לקיים רמת חיים זהה לזאת שניהלה במהלך חייה המשותפים עם בעלה. כל עוד בני הזוג טרם התגרשו, ואף אם מצויים השניים בעיצומו של תהליך הגירושין, מחויב הבעל לשלם לה את דמי המזונות עד מועד קבלת הגט. הבעל מחויב לשלם מזונות אישה עד לסיומם של הליכי הגירושין. עם מתן פסק דין המחייב את האישה לגט, פטור הבעל מתשלום דמי מזונות אישה לפי חוק.

מי זכאית לקבל מזונות אישה?

על פי אתר "כל זכות", אישה הזכאית לקבל מזונות מבן זוגה לשעבר, צריכה לעמוד באחד מ-4 הפרמטרים הבאים:

1. אישה יהודיה הקשורה בקשר נישואין לאיש, "כדת משה וישראל":

  • אישה הנשואה על פי ההלכה היהודית, זכאית למזונותיה מבעלה כל עוד קשר הנישואין עומד בתוקפו (אלא אם כן האישה בגדה בבעל, עזבה את הבית ללא סיבה מוצדקת, או שהיא עובדת והכנסתה מספיקה לכל צרכיה).
  • המזונות משולמים לאישה עד מועד הגירושין בין בני הזוג או עד מתן פסק דין לגירושין על ידי בית הדין הרבני.

2. אישה מוסלמית הקשורה בקשר נישואין בהתאם לדת האיסלאם:

  • אישה הנשואה על פי ההלכה היהודית, זכאית למזונותיה מבעלה כל עוד קשר הנישואין עומד בתוקפו (אלא אם כן האישה בגדה בבעל, עזבה את הבית ללא סיבה מוצדקת, או שהיא עובדת והכנסתה מספיקה לכל צרכיה).
  • המזונות משולמים לאישה עד מועד הגירושין בין בני הזוג או עד מתן פסק דין לגירושין על ידי בית הדין הרבני.

3. בני זוג מעורבים/ שאינם משתייכים לעדה דתית מוכרת:

  •  הדין האישי אינו חל על בני זוג מעורבים (בני זוג שאינם משתייכים לאותה עדה דתית).
  • למרות זאת, במקרה שהדין האישי אינו מכיר בנישואין אך יש להם תוקף כלפי המדינה (למשל בנישואין אזרחיים בחו"ל), בית המשפט רשאי לפסוק מזונות אישה "חוזיים".

4. בני זוג המוגדרים כ"חסרי דת": 

מי שאינם שייכים לאחת מהעדות שלהן בית דין מוכר בארץ, זכאים למזונות על פי החוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות).

אני מזמין אותך לשיחת ייעוץ משפטית מקצועית בנושא גירושין ומשפחה,
ללא התחייבות.

למי אפשר לשלול את הזכות לקבלת המזונות?

א. אישה המסרבת לחיות חיי אישות עם בעלה באופן מוחלט, תחשב כאישה מורדת והיא עשויה להפסיד את זכותה למזונות מבעלה, אולם אם יש לה טעמים מוצדקים לסירובה לקיים יחסי אישות עם בעלה, לא בהכרח תפסיד את מזונותיה.

ב. אישה שבגדה בבעלה עשויה לאבד את זכותה למזונות אישה. מחובתו של הבעל להוכיח כי אשתו אכן הייתה עם אחר, על מנת שיפטרו אותו מתשלום מזונותיה.

ג. אישה שעזבה את בית מגוריהם של בני הזוג ללא סיבה מוצדקת אינה זכאית לתשלום מזונות מבעלה. אם לאישה יש סיבה לעזיבת הבית ומספיקה הסיבה הקלה ביותר, היא לא תאבד את זכותה לקבלת מזונות אישה.

מתי מתחיל בן הזוג לשלם את הכספים המגיעים לזוגתו לשעבר?

זכותה של האישה לקבלת דמי מזונות אישה איננה רטרואקטיבית. על הבעל לשלם דמי מזונות אישה רק מהרגע בו הגישה האישה את התביעה לתשלומם, אלא אם הוא הסכים אחרת במסגרת הסכם גירושין או הסכם אחר.

אישה שאינה עובדת ואין לה כל מקור פרנסה אינה יכולה להמתין עד שתתברר תביעת המזונות שהגישה עבורה או/ועבור הילדים. על כן מיד עם הגשת כתב ההגנה או בחלוף המועד להגשת כתב הגנה ניתן להגיש בקשה לפסיקת מזונות זמניים.

מטרתם של מזונות זמניים הוא לשמור על המצב הקיים עד שתתברר תביעת המזונות, וליצור מצב לפיו – ככל שניתן ומתאפשר – לא יהיה שינוי ברמת החיים של האישה או של הילדים. מזונות זמניים מטרתם לא רק למנוע חרפת רעב אלא למנוע שינויים קיצוניים ברמת החיים כאשר פורץ סכסוך בין בני זוג. 

מתי מפסיקים לשלם מזונות אישה?

בעל מחויב בתשלום מזונות אישה כל עוד הם נשואים. קיימים מקרים, בהם מתחייב בעל לשלם לגרושתו “מזונות גרושה”, גם לאחר הגט. מדובר במקרים נדירים בלבד, שכן אין חובה כזאת על פי דין.

איך קובעים את סכום המזונות ומה הוא כולל?

השיקול העיקרי בקביעת גובה המזונות הוא, יכולתו הכלכלית של הבעל ורמת החיים בה הוא חי. יכולתו הכלכלית של הבעל נגזרת מכושר השתכרותו הפוטנציאלי, בצירוף הכנסותיו מרכוש.

זכות האישה לקבל מזונות אישה מגולמת בדיני ישראל בעקרון “עולה עמו ואינה יורדת עמו”. האישה זכאית לחיות באותה רמה כמו שהורגלה אליה בבית הבעל, גם אם היא באה מרקע כלכלי נמוך יותר. הבעל אינו יכול לדרוש ממנה, כי תחזור לחיות ברמה שלפני הנישואין, אלא אם מצבו הכלכלי אינו מאפשר לו לקיים עבורה רמת חיים טובה יותר. היות והאישה “עולה עמו”, היא זכאית תמיד לקבל את מזונותיה לפי עושרו.

תשלום המזונות כולל את כל הצרכים הנדרשים לקיומה ורווחתה לרבות מזון, שכר דירה, הוצאות החזקת בית, נסיעות, עוזרת, החזקת רכב, קוסמטיקה, ביגוד וכו’.

שלום, שמי אמיר בר-לב, עורך דין גירושין בחיפה. אני וצוות המשרד שלי בעלי 27 שנות ניסיון בניהול תיקי גירושין ודיני משפחה, בהישג מרשים של 97% הצלחה. אני מתמחה בתיקי גירושין מורכבים, ומעניק ללקוחות שלי ליווי משפטי מקצועי, אנושי ומהיר בכל הקשור להליכי גירושין – במחיר הוגן.

לפני מס' שנים נבחרתי להיות שופט בבית הדין לענייני משפחה, אך החלטתי לוותר על הכהונה על מנת להמשיך ולעבוד עבור הלקוחות שלי בכל הקשור לענייני משפחה וגירושין.

גירושין הם תהליך מורכב. יחד נהפוך אותם לפשוטים יותר.
אני מזמין אותך למלא את הטופס, ואני אתקשר בחזרה.
או שתתקשרו אליי:
לווטסאפ עם עו"ד ברלב