עורך דין גירושין בחיפה

ניפצתי 8 מהמיתוסים הנפוצים ביותר בעולם הגירושין

מהם 8 המיתוסים הנפוצים ביותר כשזה נוגע לגירושין? מה מתוך אותן טענות, דווקא נכון? והאם בגידה בבן הזוג באמת תרחיק אותך מילדיך בעתיד? המשיכו לקרוא ותשמעו את כל האמת.

פעמים רבות אני שומע מלקוחות שלי הנחות שגויות וכן, הנחות לא מבוססות לגבי התרחישים השונים שיכולים לקרות בעת הליך הגירושין. המידע הלא הנכון מופץ פעמים רבות ע"י אנשים שמתיימרים להבין את הנושא, או ע"י אנשים חסרי הבנה שמפיצים שמועות כאלה ואחרות וכמובן שקיימים גם אתרי אינטרנט שמספקים מידע לא נכון. המיתוסים הללו, לא רק שהם לא נכונים, אלא הם גם פוגעים פעמים רבות בשיקולים ובהתייחסות של בני הזוג הניגשים לעבר הליך גירושין.
בעקבות עודף הידיעות הכוזבות שאני שומע לאחרונה, החלטתי לרכז עבורכם את 9 המיתוסים הנפוצים ביותר:

 

1. בגידה בבן הזוג תרחיק אותך מילדיך – כמובן שבגידה של אחד מבני הזוג עם אדם אחר אינה מוסרית. אך בכל הנוגע לזכויות בני הזוג במשמורות על הילדים, גם אם אחד מהם מעד ובגד בבן זוגו אין זה אומר שזמני השהות עם הילדים יפגעו. היחידים שיכולים להכריע בנושא הם בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. בתי הדין לא נוהגים לערב את הבגידה כחלק מהחלטתם על זמני השהות.

 

2. לגברים, מומלץ להגיש את תביעת הגירושין בבית הדין הרבני – מיתוס שכיח שנובע מכך שיש סטיגמה מסויימת לפיה, בית הדין הרבני מטיב יותר עם גברים. חשוב לי להדגיש שבכל הנוגע למקום הגשת תביעת הגירושין, אין אפליה לטובת הגבר או האישה ויש לשפוט כל מקרה לגופו ורק אז להחליט היכן להגיש את תביעת הגירושין.

 

3. לנשים, מומלץ להגיש את תביעת הגירושין בבית המשפט לענייני משפחה – כאמור, מיתוס ידוע. קיימת טענה שגויה לפיה, בית המשפט לענייני משפחה מטיב יותר עם נשים. גם לגבי מיתוס זה חשוב לי להדגיש שבכל הנוגע למקום הגשת תביעת הגירושין, אין אפליה לטובת האישה או הגבר גם בבית דין זה ויש לשפוט כל מקרה לגופו ורק אז להחליט היכן להגיש את תביעת הגירושין.

 

4. זוג שהתחתן נישואים אזרחיים לא יצטרך להתגרש ברבנות – אנו עדים לעלייה חדה בכמות הנישואין האזרחיים ב-10 שנים האחרונות. זוגות צעירים ואידיאליסטים שמחליטים לא להתחתן ברבנות כי הם אינם מאמינים בתפיסת עולמה של הרבנות ומעוניינים לבצע את טקס הנישואין עפ"י הערכים והסמלים שהם מאמינים בהם. הבעיה מתחילה שבמידה ואותם זוגות מחליטים להתגרש ביום מן הימים, הם בטוחים כי מכיוון שלא התחתנו דרך מוסד הרבנות, יוכלו גם להתגרש ללא האישור שלהם. אך הנחה זו שגויה מהיסוד. חוקי מדינת ישראל מאפשרים לכל זוג להנשא בנישואים אזרחיים ולאחר מכן להרשם במשרד הפנים כזוג נשוי. אך בכל הנוגע לגירושין, אין מנוס מלעבור את ההליך דרך הרבנות. לכן חשוב לי לחדד את הנקודה הזו לטובת אותם זוגות צעירים שבחרו להתחתן בנישואים אזרחיים ולא מודעים לדרך בה יצטרכו להתגרש, אם וכאשר.

 

5. למסמך הכתובה אין שום משמעות – כתובה, היא מסמך משפטי שנחתם במעמד הנישואין, אשר בו מפורטים חובות הבעל כלפי אשתו, ובעיקר התחייבותו הכספית במקרה שתגורש או תתאלמן. בעבר, הייתה לכתובה משמעות רבה והיא שימשה כמסמך משפטי לכל עניין ועניין ופירטה את כל חובותיו של הגבר במקרה שיתגרש מהאישה או ימות בטרם עת.

 

כיום, משמשת הכתובה בעיקר כעילה לתביעת סכום הכתובה ע"י האישה בבית הדין הרבני. אסור לחשוב שלמסמך הכתובה אין שום משמעות, אמנם חשיבות המסמך פחתה במהלך השנים, אך כן יש מקום להתייחס אליה ואף לתבוע את סכומה, במקרה של בגידה של גבר באישה או אלימות כלכלית או פיסית (ומקרים חריגים נוספים).

 

6. עזיבת הבית לפני הגירושין מהווה ויתור על הזכויות – כאשר זוג מחליט להתגרש, סביר להניח שקודם לכן הוא החליט להפרד. מכיוון שהחלטה להתגרש היא החלטה כבדת משקל, זוגות רבים "מפרידים כוחות" לתקופה מסויימת ואף חיים בנפרד בתקופה זו. במידה ומחליטים הזוג להתגרש, ואחד מהם אינו גר בבית כבר תקופה ארוכה, אין זה אומר שהוא מוותר על הזכויות שלו. לעזיבת הבית אין שום משמעות בכל הנוגע לחלוקת הרכוש, בהחלטה על זמני שהות וכמובן שלא בענייני המזונות. זהו מיתוס ידוע, שרבים נוהגים לחשוב שהוא נכון, מפחדים לעזוב את הבית – ובכך להעמיק את השסע בינם לבין בני הזוג שלהם.

 

7. גבר שמרוויח שכר מינימום או אינו משתכר כלל, לא חייב בדמי מזונות – קביעת גובה המזונות הוא נושא מורכב שדורש בחינה מעמיקה של המצב הקיים. בכל הנוגע לגברים אשר אינם משתכרים כלל, או מרוויחים שכר מינימום בלבד עבור מחייתם, חשוב לי להסביר ולהדגיש שבתי הדין בישראל אינם מכירים בסיבה זו, ומחייבים את הגבר בתשלום מזונות ילדים מינימלי, גם אם רמת השתכרותו נמוכה מאוד / אינו עובד כלל. לכן, גם מיתוס זה, הוא לא נכון מיסודו.

 

8. רק זוגות צעירים מתגרשים – נכון להיום, 1 מכל 3 זוגות בישראל מתגרשים. אנחנו בעיקר שומעים האשמות כלפי הזוגות הצעירים, שמתחתנים מהר מאוד וכאשר מתחילות בעיות הם לא מסוגלים להתמודד איתן ולפתור סכסוכים בעייתים ועמוקים, ולכן הם מחליטים להתגרש. אז כן, הזוגות הצעירים כיום מרשים לעצמם להתגרש יותר בקלות, אך במהלך 27 שנות ניסיוני, פגשתי זוגות בכל הגילאים, עם בעיות שונות וסכסוכים שונים ואין מקום לקבוע שזוגות צעירים הם היחידים שמגרשים.

 

 

שמרו על עצמכם

מיתוסים הם דבר רע. כששומעים מיתוסים אם מחליטים להתגרש, וכאשר הסביבה שלנו חושבת שהיא מבינה הכי טוב, יודעת הכי טוב, וחושבת שיש לה את העצות הטובות ביותר עבורך, חשוב לזכור לסמוך רק על אנשי מקצוע שבאמת מבינים את הנושא. המיתוסים יכולים להפוך אותנו לפזיזים יותר, אימפולסיביים יותר לבצע מהלכים, ולרוב הם פוגעים בנו ובעיקר במשפחה שלנו. בנוסף, לצערי אתרי האינטרנט מלאים במידע כוזב, וכמו בכל נושא צריך לדעת על איזה מקורות כדאי להסתמך ולמי לבחור ולהאמין. כמובן שההמלצה שלי היא להתייעץ עם עורך דין לענייני גירושין שידע לעזור לכם לבחור את הדרך הטובה ביותר להתמודד עם ההליך המורכב.

 

אשמח להמשיך ולעמוד לרשותכם בכל שאלה!
עו"ד לענייני גירושין בחיפה,
אמיר ברלב

גירושין הם תהליך מורכב, יחד נעבור בקלות.
אני מזמין אתכם לשיחת ייעוץ אישית, מקצועית בנושא גירושין ומשפחה, ללא התחייבות.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד לענייני משפחה בצפון אמיר ברלב / 2022
לווטסאפ עם עו"ד ברלב