עורך דין גירושין בחיפה
עורך דין לענייני משפחה בצפון

סופו של עידן: הכירו את הגט

הידעת? גט היא מילה שמקורה עוד בספרי היהדות העתיקים כגון המשנה והתלמוד. כיום הדרך היחידה לקבל גט מבן או בת הזוג היא דרך בית הדין הרבני (וזה לא משנה היכן מתנהל שאר תהליך הגירושין – בית הדין רבני או בית הדין לענייני משפחה). תופעת "סרבנות גט", שנפוצה יותר משנה לשנה, גורמת לעניינים להיות מעט מסובכים יותר, ולעיתים מובילה אפילו לתחילתה של המלחמה בין בני הזוג המבקשים להתגרש.

גט היא מילה עתיקת יומין שמקורה במשנה ובתלמוד. הגט הינו השטר בו משתמש בעל יהודי בכדי לגרש "מעליו" את אשתו. מדינת ישראל נתנה את הסמכות המוחלטת והעליונה בענייני נישואים וגירושין של בני זוג יהודים לבית הדין הרבני, ולכן הדרך היחידה להתגרש בצורה פורמאלית היא בבית הדין הרבני. 

בשעה, שאת תהליך הגט ניתן לבצע רק תחת סמכותו של רב המוסמך מטעם בית הדין הרבני, שאר תהליך הגירושין יבוצע בבית המשפט שבו יוגשו תביעות גירושין קודם לכם (בית הדין הרבני או בית דין לענייני משפחה) על ע"י אחד מבני הזוג המתגרשים.

מסורבת גט

אישה מסורבת גט היא אישה אשר בעלה מסרב להעניק לה גט, כלומר מכריז כי איננו מוכן לשחררה מהסכם הנישואין. חשוב להבהיר כי מסורבות הגט נחשבות לנשואות, הן על פי ההלכה והן על פי חוקי מדינת ישראל, ועל כן אינן יכולות להתחתן בשנית, ויש לכך השפעה רבה שהרי אישה נשואה המקיימת יחסי אישות עם בן זוג אחר, ובנוסף יחד עם בן זוגה הם מוגדרים כנואפים על פי ההלכה, וצאצאים הנולדים כתוצאה מיחסים אלו יחשבו לממזרים ואפשרות הנישואים שלהם במדינת ישראל תוגבל. 

כאשר הליכי גירושין בין בני-זוג מתמשכים לאורך תקופה בשל סירוב של אחד מבני-הזוג לגירושין, יכול בית-הדין הרבני לפסוק על גירושין. פסיקה זו יכולה להיות בלשון של כפייה, חיוב ואף המלצה.

חשוב לציין שגם בן הזוג, יכול להחשב כמסורב גט במקרים מסויימים.

הטלת סנקציות על סרבנות גט

בשנים האחרונות תופעת הסרבנות גדלה ולכן מחליט בית הדין הרבני על הטלת סנקציות במקרה של סרבנות גט. 

לאחר שניתן פסק דין לגירושין יכול בית הדין הרבני להפעיל הסנקציות כלפי סרבן הגט, וביניהן:

  •  לבית הדין הרבני הסמכות למנוע מסרבן הגט רישיון נהיגה ולהגביל את חשבון הבנק שלו.

  • בנוסף יכול בית הדין הרבני להוציא צו מאסר לתקופה של עד עשר שנים.

  • סנקציות נהוגות נוספות הן עיכוב יציאה מן הארץ, ואיסור על הוצאת דרכון.

  • במקרים מסויימים אף מחליט בית הדין הרבני על הגדלת גובה המזונות אותו נדרש לשלם מסרב הגט.

שימו לב: הטלת הסנקציות מוטלות בספק ולא בכל מקרה בוחר בית הדין הרבני לפעול בדרך זו וזאת מכיוון שבמקור על מנת שגט ייחשב לחוקי ויתקבל על ידי בית הדין הרבני הוא צריך להגיע מהבעל ברצון מלא ומבחירתו החופשית, ולא מתוך לחצים וסחטנות, שכן במקרה של גט שלא מרצון ולא הסכמה כנה הדין פסול ובית דין רבני רשאי ואף מחוייב עפ"י ההלכה לסרב לגט זה. לכן, בתי-הדין הרבניים עושים שימוש זהיר במתן פסקי דין לחיוב לגט או כפיית גט.

אני מתעסק בגירושין מעל ל-27  שנים, ובמשרדי עברו מאות זוגות מתגרשים. ההמלצה הכנה הכנה שלי בנוגע לענייני הגט, היא כאשר אחד מהצדדים מרגיש שצריך לסיים את הנישואין, אין סיבה למנוע את קבלת הגט, ובכך למנוע הטלה של סנקציות כאלה ואחרות ע"י בית הדין הרבני. 

כאשר קיים מצב שרק אחד מבני הזוג מעוניין בגירושין הדרך הכי טובה להתמודד, היא לקבל את המציאות כפי שהיא. בכל הנוגע לסרבנות גט על ידי מי מהצדדים זוהי בעצם תחילתה של "מלחמה", אם כבר בשלב הראשוני של הגירושין אינכם מצליחים להגיע להסכמה, תהיו בטוחים שהמשך ההליך יהיה מכוער יותר ויותר.

עורך דין גירושין בחיפה

בואו נסכם

– גט היא מילה עתיקת יומין שמקורה במשנה ובתלמוד. הגט הינו השטר בו משתמש בעל יהודי בכדי לגרש "מעליו" את אשתו. מדינת ישראל נתנה את הסמכות המוחלטת והעליונה בענייני נישואים וגירושין של בני זוג יהודים לבית הדין הרבני לישראל ולכן הדרך היחידה להתגרש בצורה פורמאלית היא בבית הדין הרבני.

– אישה מסורבת גט היא אישה אשר בעלה מסרב להעניק לה גט, כלומר מכריז כי איננו מוכן לשחררה מהסכם הנישואין.

– בשנים האחרונות תופעת הסרבנות גדלה ולכן החליט בית הדין הרבני על הטלת סנקציות במקרה של סרבנות גט.

– המלצתי הכנה היא כאשר אחד מהצדדים מרגיש שצריך לסיים את הנישואין, אין סיבה למנוע את קבלת הגט ובכך להביא להטלה של סנקציות כאלה ואחרות ע"י בית הדין הרבני.

שלכם,

עורך דין גירושין בחיפה,

אמיר בר-לב

לשאלות, התייעצויות ובירורים - אני זמין תמיד.
לווטסאפ עם עו"ד ברלב