כל מה שצריך לדעת על נושא ה"ידועים בציבור"

ידועים בציבור הם בני זוג שאינם נשואים כדת ודין, אך יש ביניהם מערכת יחסים זוגית בדומה לבני זוג נשואים ונחשבים מבחינה משפטית כזוג. מה הזכויות השונות שמגיעות אותם ידועים בציבור? מי יכול או יכולה להחשב כידועים בציבור, ולמה לבחור לקיים מסגרת שכזו במקום חתונה? כל הפרטים בכתבה.

עורך דין גירושין בחיפה

ידועים בציבור הם בני זוג שאינם נשואים כדת ודין, אך יש ביניהם מערכת יחסים זוגית בדומה לבני זוג נשואים ונחשבים מבחינה משפטית כזוג בעל זכויות שונות. הגדרת בני זוג כידועים בציבור מאפשרת לבני זוג שאינם מעוניינים או יכולים להינשא על פי חוקי המדינה, לקבל את אותן הזכויות וחובות של זוגות נשואים.

חשוב לדעת: זוגות שנישאו בנישואין אזרחיים ונרשמו בארץ הם נשואים לכל דבר ואינם במעמד של ידועים בציבור. 

באיזה מצבים יכולים להחשב בני הזוג כידועים בציבור?

בני זוג אשר נרשמו בביטוח לאומי כידועים בציבור או שמחזיקים בתעודת תצהיר כי הם ידועים בציבור יתקבלו ברוב המקרים כידועים בציבור ללא צורך להוכיח תנאים נוספים.

מהצד השני, את ההחלטה לגבי זוגות שלא נרשמו כידועים בציבור, יקבל בית המשפט במקרה הצורך, בהתאם לנסיבות חייהן המשתנות של בני הזוג. 

איך מחליט בית המשפט? ברוב המקרים הוא יבחן קריטריונים מסויימים כמו: האם הזוג נמצא במערכת יחסים רומנטית, חיי אישות ומשפחה, מחויבות מסירות ונאמנות. 

בנוסף, וחשוב לא פחות, השופטים יבדקו האם בני הזוג מנהלים משק בית משותף.

במקרים מסויימים, בהן תהיה השאלה הרלוונטית, יבחן  בבית המשפט מדוע בחרו הגבר והאישה לא להינשא.

מה הזכויות של בני זוג הנחשבים ידועים בציבור?

  • זכויות במסגרת המוסד לביטוח הלאומי: ידועים בציבור זכאים בדיוק לאותן זכויות המוענקות לזוגות נשואים, כלומר: קצבת אלמנות, זכויות מכוח היותם משרתים במילואים, זכויות לדמי לידה על ילדים שנולדו לזוגות ידועים בציבור ועוד.
  • זכויות מכוח דיני המיסים: בדומה לזוגות נשואים, במידה ומדובר בזוג ידועים בציבור החיים יחדיו ומקיימים משק בית משותף, אזי בני זוג אלו יהיו זכאים לנקודות זיכוי במס הכנסה ועוד מגוון זכויות, בדומה לזוגות נשואים.
  • זכות לחלוקת רכוש: חוק יחסי ממון, התשל"ג-1973, קובע כי בעת גירושין או פרידה, תיערך חלוקת רכוש שווה של כלל הרכוש המשותף של בני הזוג. כך גם לגבי ידועים בציבור, כלומר: גם זוגות נשואים וגם זוגות ידועים בציבור זכאים לזכות לאיזון משאבים.
  • זכויות מכוח דיני הירושות והצוואות: בדומה לזוגות נשואים, גם ידועים בציבור זכאים לרשת את בן או את בת זוגם, הן כיורשים על פי דין והן בתור יורשים לפי צוואה. חוק הירושה, התשכ"ה-1965, לא משתמש במונח "ידועים בציבור", אך הדין הנוגע לירושות וצוואות מתייחס במידה שווה (בהתאם לפסיקת בתי המשפט) גם לידועים בציבור, כזכאים לאותן הזכויות ואותן החובות.
  • זכות לשמש כמוטבים: ידועים בציבור זכאים לשמש בתור מוטבים בהסכמי ביטוח, בין אם מדובר בביטוחי חיים, ביטוח תאונות אישיות או כל סוג של ביטוח רלוונטי. העובדה שמדובר בידועים בציבור ולא בזוגות נשואים, אינה מעלה או מורידה בעניין זה. הזכות לשמש מוטב, מתייחסת גם לביטוחים השייכים לאחד מבני הזוג, במסגרת מקום העבודה.
  • שוויון במסגרת הליכים משפטיים: גם ידועים בציבור זכאים לשוויון, בכל הנוגע להתדיינות בבית המשפט לענייני משפחה. למשל, ידועים בציבור זכאים שעניינם יידון בדלתיים סגורות. בדומה לזוגות נשואים, גם לידועים בציבור אסור להעיד איש נגד רעהו, מבחינת דיני הראיות הנהוגים בישראל ועוד.

מה המסמכים הנדרשים להכרה בביטוח לאומי כידועים בציבור?

על מנת להיות מוכרים בביטוח לאומי כידועים בציבור יש לבצע הליך באתר הביטוח הלאומי:
יש לשלוח שאלון לידועים בציבור בצירוף מסמכים תומכים למחלקת הביטוח והגבייה בסניף הקרוב למקום המגורים או באמצעות האתר. לאחר מכן, רשאי ביטוח לאומי לבחון את מעמדם של בני הזוג ולהכירם כידועים בציבור גם באופן יזום כשיש לו מידע, שממנו עולה לכאורה, שבני הזוג חיים יחדיו ומנהלים משק בית משותף. (נלקח מתוך אתר הביטוח הלאומי).

המסמכים הנדרשים על פי אתר משרד המשפטים, הם:

  1. אישור על בעלות רכוש משותף.
  2. הסכם ממון או צוואה.
  3. אישורים על הוצאות ניהול הבית בכתובת המגורים.
  4. הוכחות על מקרים בהם הופעתם בציבור יחד כבני זוג.
  5. אישורים על קבלת גמלה כלשהי מגוף ציבורי.
  6. אישורי על תהליך משפטי שמתנהל בבית המשפט.
  7. תצהירים בכתב מאנשים שיכולים להעיד שבני הזוג מקיימים משק בית משותף.
אני מזמין אותך לשיחת ייעוץ משפטית ללא התחייבות עם

האם זוגות חד מיניים יכולים להחשב כידועים בציבור?

אוכלוסיות של חד-מיניים אינם יכולים להינשא בארץ ישראל על פי חוק.
בעקבות כך, הפתרון לזוגות כאלו עשוי להימצא במסגרת יחסים של ידועים בציבור, כככה שיקבלו זכויות וחובות אחד כלפי השני – שלא במסגרת הנישואין. ואכן בית המשפט, מכיר לא פעם בזכויותיהם של זוגות חד מיינים להיות ידועים בציבור.

מזונות משקמים

מזונות משקמים הם החלופה שיכול בית המשפט למשפחה לפסוק לטובת בן או בת הזוג שהיו ידועים בציבור. מאחר וידועים בציבור אינם נשואים, ישנם מצבים שאחד מהצדדים מנתק באחת את מערכת היחסים ומותיר את בן הזוג, אשר פעמים רבות תלוי בו תלות כלכלית, להתמודד לבדו עם שארית חייו. כמו כן, בני זוג נשואים אשר יכולים להבטיח את עתידם הכלכלי בעת הגירושים באמצעות חלוקת רכוש הוגנת ותשלום מזונות, הידוע/ה בציבור יכול/ה למצוא עצמם ללא כל אפשרות קיום.

 מה מטרת המזונות המשקמים?

מטרת המזונות המשקמים הינה לעזור לידועה בציבור שננטשה לשקם את חייה ולהתארגן התארגנות ראשונית לחיים עצמאים. בית המשפט יקבע גובהם של מזונות משקמים ומשך התקופה בה ישולמו, לאחר שיבחן את תקופת חייהם המשותפים של הצדדים, רמת החיים שהייתה נהוגה בהם, התנהלותם הכלכלית, התלות שפיתחו זה בזו מבחינה כלכלית.

כתבות נוספות מהזמן האחרון:

שלום, שמי אמיר בר-לב, עורך דין גירושין בחיפה. אני וצוות המשרד שלי בעלי 27 שנות ניסיון בניהול תיקי ם של דיני משפחה, בהישג מרשים של 97% הצלחה בכל איזור חיפה, קריות ושאר הצפון. אני מתמחה בתיקי משפחה וגירושין מורכבים, ומעניק ללקוחות שלי ליווי משפטי מקצועי, אנושי ומהיר בכל הקשור להליכי משפחה וגירושין – במחיר הוגן.

לפני מס' שנים נבחרתי להיות שופט בבית הדין לענייני משפחה, אך החלטתי לוותר על הכהונה על מנת להמשיך ולעבוד עבור הלקוחות שלי בכל הקשור לענייני משפחה וגירושין בנהריה, חיפה, קריות וכל איזור הצפון.

הליכים משפטיים של ידועים בציבור יכולים להיות מורכבים.
יחד נהפוך אותם לפשוטים יותר.
אני מזמין אותך למלא את הטופס, ולקבל ייעוץ מקצועי מיד, ללא התחייבות.
או להתקשר אליי:
לווטסאפ עם עו"ד ברלב