אזהרה! אלימות במשפחה

אלימות במשפחה מתייחסת למערכות יחסים קרובות בין בני זוג, בין ילדים להורים, בין אחים ושאר אנשי התא המשפחתי הגרעיני. מהם סוגי האלימות השונים? מי יכול לסייע? מהו מעגל האלימות? ואיך אפשר לזהות את מי שסובל מאלימות במשפחה אבל מסתיר את הנושא. כל הפרטים בכתבה.

עורך דין לענייני משפחה בצפון

אלימות במשפחה היא נושא כאוב. לרוב, נשים וילדים הם הסובלים העיקריים, אבל לא פעם גם קשישים וגברים נכווים גם הם מאלימות במשפחה. מקרה שזכור לי היטב לדוגמא, התרחש בקריות וזה היה אדם מבוגר כבן 80!! שסבל מאלימות פיסית ורגשית מלא אחר מאשר הילדים שלו.

עובדה מעניינת היא שלא בהכרח מי שאלים בבית יהיה אלים גם מחוץ לביתו. רק לאחרונה התפרסם דו"ח מיוחד שסקר אלפי משפחות שנפגעו מאלימות במשפחה במחוז חיפה.

האלימות מופיעה באופנים רבים, בזמנים שונים וברמות שונות של עוצמה. היא קיימת בכל רובדי החברה ובכל המגזרים. השכלה, מעמד כלכלי- חברתי או השתייכות דתית לא מהווים הגנה מפניה.

האלימות לא חייבת להופיע יום יום, לעיתים היא תשנה צורה או תופיע ביותר מצורה אחת, אך תמיד תהיה דינמיקה זהה: לפגוע על מנת להחליש, על מנת לשלוט.

בתור עורך דין לענייני משפחה, אני נפגש לצערי כמעט בכל שבוע בנושא כזה או אחר הקשור לאלימות במשפחה. בתי המשפט בצפון מלאים בדיונים במתלוננים או מתלונות על בני משפחה שעשו להם עוול רגשי, פיסי או כלכלי.

 

בתור עורך דין לענייני משפחה, אני נפגש לצערי כמעט בכל שבוע בנושא כזה או אחר הקשור לאלימות במשפחה. בתי המשפט בצפון מלאים בדיונים במתלוננים או מתלונות על בני משפחה שעשו להם עוול רגשי, פיסי או כלכלי.

 

לקריאה נוספת בענייני משפחה:

סוגי אלימות במשפחה

אלימות פיזית – התנהגות כוחנית המבוצעת כלפי אדם אחר ומתבטאת בפגיעה בגוף ובבריאות. מבחינה משפטית העבירה העיקרית האוסרת על אלימות פיזית היא עבירת התקיפה, הכוללת בתוכה כל הכאה, מגע, נגיעה, דחיפה או הפעלת כוח כלפי אדם אחר (באופן ישיר או בעקיפין) ללא הסכמתו.

אלימות מינית – כל התנהגות מינית אלימה או התנהגות שנעשתה בכפייה מבלי הסכמתו או רצונו של הצד השני. הגדרה זו אינה דורשת בהכרח שימוש בכוח, וכוללת טווח רחב יותר של התנהגויות משמקובל לחשוב, כגון אקטים מיניים שאינם רצויים, המבוצעים עם פרטנר מיני שניתנה לו הסכמה לביצוע אקטים מיניים אחרים, וכן מעשים מגונים, שאינם דורשים מגע פיזי, ויכולים להתקיים בשל קיומה של קונוטציה מינית, בסיטואציה שבה אין הסכמה לנוכחות מינית זו.

אלימות מילולית – אלימות מילולית מוגדרת ככל שימוש בביטויים פוגעניים ומשפילים כלפי אחר ויכולה לכלול בתוכה קללות, צעקות, השפלות, שימוש בכינויי גנאי ועלבונות, איומים ועוד. באופן קונקרטי רוב רובה של האלימות המילולית איננה פלילית, ולא מביאה איתה סנקציות משפטיות. עם זאת, באם האלימות המילולית כוללת בתוכה איומים פליליים (המוגדרים בחוק כאיום על אדם בכל דרך שהיא בפגיעה שלא כדין בגופו, בחירותו, בנכסיו, בשמו הטוב או בפרנסתו, שלו או של אדם אחר, בכוונה להפחיד את האדם או להקניטו) אזי מדובר בעבירה פלילית.

אלימות רגשית/נפשית – כל שימוש באמצעים המכוונים לגרום לפגיעה רגשית ונפשית, הנעשים ללא מגע ישיר עם גופו של הנפגע. אלימות זו היא אלימות קשה לזיהוי, הגורמת לאורך זמן לפגיעה משמעותית בתחושת הערך העצמי של הנפגע החשוף אליה.

אלימות רגשית/נפשית – כל שימוש באמצעים המכוונים לגרום לפגיעה רגשית ונפשית, הנעשים ללא מגע ישיר עם גופו של הנפגע. אלימות זו היא אלימות קשה לזיהוי, הגורמת לאורך זמן לפגיעה משמעותית בתחושת הערך העצמי של הנפגע החשוף אליה.

הזנחה – אי טיפול של ההורה או אחראי עליו על ידי אי סיפוק צרכים גופניים ורגשיים להם הוא זקוק כגון מזון, שתיה, ביגוד נקי, ניקיון, שינה, הגנה מחום / קור, הקשבה, אהבה וכדומה.

למי אפשר לפנות במקרים של אלימות במשפחה?

ישנם מספר גורמים שניתן לפנות אליהם, הגורמים המקצועיים יכולים לתת הכוונה וסיוע. מטרתם של הגנה וסיוע ראשוני הניתנים לנפגעי אלימות במשפחה היא לתמוך, לספק ייעוץ ולתת מידע רלוונטי. יש לזכור כי מרכזי הסיוע וההגנה הראשוניים אינם מחליפים מעורבות של עו"ד פלילי או של המשטרה, ומהווים חלק מהיבט חברתי בלבד. יחד עם זאת, ניתן לציין מספר שירותי סיוע מרכזיים אותם מפעיל משרד הרווחה עבור נפגעי אלימות בתוך המשפחה:

1. קווי חירום – באמצעות שיחת טלפון בלבד עשוי אדם החש נפגע מאלימות במשפחה לקבל ייעוץ מידי והכוונה/ מוקד לפניות שקטות בנושא אלימות במשפחה באמצעות הודעות SMS.

2. צווי הגנה – משרד הרווחה הוא זה האחראי על הוצאת צווי הגנה מיידיים עבור נפגעי אלימות במשפחה. במקרים אלו, אני ממליץ להעזר בעורך דין לענייני משפחה בצפון.

3. מקלטים – רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ מקצות מקלטים לצורך הגנה על נפגעי אלימות במשפחה. משרד הרווחה הוא זה המפעיל את המקלטים, אשר את ההפניה אליהם ניתן לקבל באמצעות היועצים במחלקות לשירותים חברתיים.

4. דירות מעבר – משרד הרווחה מקצה דירות מעבר לנפגעי אלימות העומדים בקריטריונים מסוימים. יש לזכור כי לא ניתן לספק לכולם דירות מעבר ולכן חשוב לבצע סינון אמין ומדויק.

5. מקלטי חירום לנערות וצעירות – מלבד קטינים או חסרי ישע אשר אינם מסוגלים להתמודד לבדם עם מקרים של אלימות במשפחה חלה על משרד הרווחה החובה לדאוג גם לנערות ולנשים צעירות.

6. מרכזי סיוע – 11 מרכזים קיימים ברחבי הארץ אשר בהם נכללים שירותים כמו מוקד תמיכה טלפוני, תמיכה ראשונית, תיווך והפנייה למשטרה או בתי חולים, חינוך, הסברה ועוד. מרכזים אלו מופעלים על ידי עמותות ונתמכים על ידי שירותי הרווחה, מתנדבים ואנשי מקצוע.

7.משטרה, מוקדי רפואה של קופות החולים ומגן דוד אדום.

זכויות של נפגעי אלימות

על פי אתר משרד המשפטים, לנפגעים מאלימות במשפחה יש מספר זכויות לא מבוטלות:

*סיוע חומרי מידי לנפגעות ולנפגעי אלימות במשפחה
*מענק הסתגלות לנשים ששהו במקלט לנפגעות אלימות
*הבטחת הכנסה לנשים השוהות במקלט- ביטוח לאומי
*מענק לימודים- ביטוח לאומי
*סיוע בשכר דירה לנשים נפגעות אלימות- משרד הבינוי והשיכון
*סיוע בנקאי- בנק ישראל
*פטור מתשלום לחדר מיון- משרד הבריאות
*סיוע משפטי בנושא אלימות במשפחה – משרד המשפטים
*דיני עבודה במקרים של נפגעות אלימות במשפחה – זרוע עבודה
*רשימת עמותות וארגוני סיוע בנושא אלימות במשפחה

חלק מזכויות אלו לא יתקבלו מיד כמובן, ובדומה למקרים רבבים בבירוקרטיה הישראלית, יקחו זמן רב עד לקבלתם.

אם חלילה, את או אתה סובלים מאלימות במשפחה, אסור לך להסס! אני מציע לפנות אליי עוד היום על מנת שנוכל לטפל בנושא בצורה משפטית - על הצד הטוב ביותר - במינימום זמן.

מהו "מעגל האלימות"?

מעגל האלימות הוא מודל מרכזי שמטרתו להסביר את מהלך ההתפתחות של יחסים אלימים בין בני זוג וכיצד היא משתמרת לאורך זמן רב כל כך. המודל מתאר דפוס חוזר ונשנה של רגש הגורם להתרחשותה של התנהגות מסוימת החוזרת על עצמה שוב ושוב. ברוב המקרים מדובר באלימות של גבר כלפי אישה, ואולם קיימות עדויות גם למקרים הפוכים או למצבים דומים בקרב זוגות חד-מיניים.

איך אפשר לזהות בסביבתי נפגעי אלימות במשפחה?

* סימני פגיעה פיזיים חוזרים ונשנים באזורים שונים בגוף, מלווים בתירוצים שונים
* התרחקות ללא סיבה נראית לעין מחברים וחברות
* ביטולים חוזרים ונשנים של מפגשים חברתיים ודריכות רבה במהלכם
* הסתגרות והימנעות משיתוף על מערכת היחסים.

זיהיתם אחד ממקרים אלו? דווחו עליו בדחיפות לאחד מהגורמים שצויינו קודם!

אאחל לכולם: שלעולם לא תחוו אלימות מכל סוג שהיא!

כתבות נוספות מהזמן האחרון:

שלום, שמי אמיר בר-לב, עורך דין לענייני משפחה בצפון. אני וצוות המשרד שלי בעלי 27 שנות ניסיון בניהול תיקים של דיני משפחה, בהישג מרשים של 97% הצלחה בכל איזור חיפה, קריות ושאר הצפון. אני מתמחה בתיקי משפחה וגירושין מורכבים, ומעניק ללקוחות שלי ליווי משפטי מקצועי, אנושי ומהיר בכל הקשור להליכי משפחה וגירושין – במחיר הוגן.

לפני מס' שנים נבחרתי להיות שופט בבית הדין לענייני משפחה, אך החלטתי לוותר על הכהונה על מנת להמשיך ולעבוד עבור הלקוחות שלי בכל הקשור לענייני משפחה וגירושין בנהריה, חיפה, קריות וכל איזור הצפון.

חווה אלימות במשפחה?
אני כאן עבורך!
24 שעות ביממה.
אני מזמין אותך למלא את הטופס, ולקבל ייעוץ מקצועי מיד, ללא התחייבות.
או להתקשר אליי:
לווטסאפ עם עו"ד ברלב