מזוות אישה - מדריך עדכני ל-2023

מזונות אישה הם סכום כספי שמחויב בעלה לשעבר לשלם לה במטרה לאפשר לה להמשיך לקיים רמת חיים זהה לזאת שניהלה במהלך חייה המשותפים עם בעלה. כל עוד בני הזוג טרם התגרשו, ואף אם מצויים השניים בעיצומו של תהליך הגירושין, מחויב הבעל לשלם לה את דמי המזונות עד מועד קבלת הגט. כתבתי כל מה שצריך לדעת על התופעה השכיחה אצל זוגות מתגרשים, בכתבה הבאה.

עורך דין גירושין בחיפה

הכלל הוא כי על מנת שהאישה תקבל מזונות צריכים להתקיים מספר תנאים:
בני הזוג עדיין נשואים זה לזה.
אין חיוב בגט כלפי האישה.
האישה אינה עובדת ו/או חרף השתכרותה הבעל ספק לה רמת חיים גבוהה.

כאמור, לעתים קיימים מקרים בהם חרף היות האישה עובדת, הבעל בכל זאת חב במזונותיה. מדובר במקרים בהם מוכח לביהמ"ש כי הבעל סיפק לאישה רמת חיים גבוהה בהרבה מגובה השתכרותה, רמת חיים שהעניק לה הבעל בנוסף להכנסתה. הכלל הוא כי על הבעל לשמר את רמת החיים אליה הרגיל את האישה, על פי הכלל הידוע 'עולה עמו ואינה יורדת'. במובחן ממזונות ילדים, אשר להם הילדים זכאים, הן בתקופת נישואי ההורים והן לאחר הגירושין, הרי שזכאות האישה למזונות אישה מופסקת עם גירושיה.

באופן עקרוני, אישה שלא נהגה לעבוד במהלך החיים המשותפים, לא ניתן לחייבה לצאת לעבוד.
כאשר האישה הפסיקה עבודתה "לכבוד" התביעה, בית המשפט יחשב את פוטנציאל ההשתכרות שלה ויפטור את הבעל בהתאם.

ככלל, ישנן נסיבות שונות המצדיקות התחשבות או אי התחשבות בהכנסות האישה (למשל: גיל האישה, גיל הילדים, תקופת הנישואין, האם יש לאישה מקצוע, וכו').

במצבים מסויימים יחליט בית המשפט על שלילת מזונות האישה, בין היתר במקרים הבאים:

אישה המסרבת לחיות חיי אישות עם בעלה באופן מוחלט, תחשב כאישה מורדת והיא עשויה להפסיד את זכותה למזונות מבעלה, אולם אם יש לה טעמים מוצדקים לסירובה לקיים יחסי אישות עם בעלה, היא לא תפסיד בהכרח מזונותיה.


אישה שבגדה בבעלה עשויה לאבד את זכותה למזונות אישה. מחובתו של הבעל להוכיח כי אשתו נאפה עם אחר, על מנת שיפטרו אותו מתשלום מזונותיה.


אישה שעזבה את בית מגוריהם של בני הזוג ללא סיבה מוצדקת אינה זכאית לתשלום מזונות מבעלה. אם לאישה יש סיבה לעזיבת הבית ומספיק שהסיבה תהא “קלה כנוצה” היא לא תאבד את זכותה לקבלת מזונות אישה.

  • לפעמים, צריך פשוט עצה קטנה בשביל להתקדם הלאה. אשמח לעזור לכם עם עצה שכזו ללא התחייבות, זו העבודה שלי בתור עורך דין גירושין בנהריה.

את התביעה של מזונות אישה יש להגיש לבית משפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. הסמכות המקומית נקבעת לפי מקום בית המגורים המשותף של בני הזוג בזמן המגורים המשותף האחרון.
כדי לבסס את התביעה יש לפרט את נכסי הבעל, הכנסתו, יכולת ההשתכרות שלו, וכן את נכסי האישה, הכנסתה ויכולת ההשתכרות שלה. כן לציין את רמת החיים טרם הקרע.

הבדלים בין מזונות הנפסקים בבית המשפט לענייני משפחה לבין מזונות הנפסקים בבית הדין הרבני:

  1. בבית המשפט נפסק סכום מזונות גבוה יותר מאשר בבית הדין הרבני בחיפה (למשל).
  2. בבית המשפט סכום המזונות שנפסק צמוד למדד ואילו בבית הדין הרבני הוא צמוד לתוספת היוקר.
  3. בית המשפט מחייב את הבעל להמציא תלושי שכר או הצהרה שנתית למס הכנסה (לעצמאים) בעוד שבית הדין הרבני אינו כופה זאת.
  4. בית המשפט פוסק מזונות זמניים בישיבה ראשונה, בעוד שבבית הדין הרבני יתכן שיהיו מספר ישיבות בטרם ייפסק לאישה סכום מזונות כלשהו.
  5. בית המשפט בודק לא רק את ההשתכרות בפועל אלא גם את הפוטנציאל של הבעל, בעוד שבית הדין הרבני מביא בחשבון רק השתכרות בפועל.
    כל הגורמים הללו או אפילו חלק מהם יוצרים פערים משמעותיים בין המזונות הנפסקים בבית הדין הרבני לבין המזונות הנפסקים בבית המשפט לענייני משפחה.

מזונות מדין מעוכבת – אלו מזונות שבית המשפט או בית הדין יכול לפסוק לאישה כאשר בעלה מעכב את מתן הגט, מזונות אלו הם מזונות עונשיים והם נפסקים בסכומים גבוהים. למעשה, כל עוד בני הזוג לא התגרשו, בשל סירובו של הבעל ליתן גט לאישה, חרף העובדה לפיה קיים פסק דין המורה לצדדים להתגרש זה מזו, האישה עשויה לקבל לטובתה פסיקה בדבר תשלום מזונות מעוכבת (במידה והיא דרשה זאת כמובן), אשר ישולמו לה כל עוד היא מסורבת גט, היינו, כל עוד היא נשואה לבעלה.

אחרי 28 שנים בעבודה שלי – עורך דין גירושין בחיפה – כבר ראיתי ושמעתי הכל! אם אתם זקוקים לעזרה בכל הקשור למזונות אישה, אשמח לעזור.

אני מזמין אותך למלא את הטופס, ולקבל ייעוץ מקצועי מיד, ללא התחייבות.
או להתקשר אליי:
לווטסאפ עם עו"ד ברלב