ידועים בציבור - כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול - חדש 2023

סטטוס הידועים בציבור משמש בני זוג שאינם רשאים להינשא זה לזה, בהתאם לחוקי הנישואים, למשל כאשר בני הזוג הם בני אותו המין, או היות אחד מבני הזוג נשוי לאחר. פעמים רבות סטטוס הידועים בציבור מוחל על בני זוג הרשאים להינשא זה לזה אך אינם מעוניינים בכך.

עורך דין גירושין בחיפה

קרדיט לתמונה:  lookstudio, freepik

בדור שלנו הרבה זוגות מתגוררים יחד ללא נישואין. האם הם ידועים בציבור? על פי החוק והפסיקה, ידועים בציבור הם גבר ואישה החיים יחדיו וכן זוגות חד מיניים אשר מתנהגים כזוג נשוי ומנהלים חיים כלכלים משותפים, ודינם הוא כדין זוג נשוי לכל דבר ועניין. נקבע כי אין צורך בניהול "חיי משפחה" שירשימו את הידידים והמכרים כדי שיראו בהם כידועים בציבור, אלא די בכך שבפועל התקיים קשר זה בין בני הזוג. הפסיקה מלמדת כי מה שחשוב לקיום היחסים שנקראים ידועים בציבור, הוא איך ראו בני הזוג עצמם את מערכת היחסים שלהם.

בני זוג לא "נהפכים" לידועים בציבור, כי זה לא סטטוס כמו למשל נשואים, שהופכים להיות כאלה כאשר הם נרשמים ככאלה על ידי המדינה. ידועים בציבור הוא למעשה מצב משפטי יזום לצורך זכויות וחובות של בני הזוג. למשל, זוג יכול להצהיר שהוא ידוע בציבור לצורך הגרלה של "מחיר למשתכן" או "דירה להשכיר", כי זאת הדרך שהמדינה או הגוף הממשלתי הספציפי (העיריית או משרד השיכון) בחרה על מנת לתת את הזכות במישור שבין הזוג ובין המדינה, הרשות המנהלית.

בנוסף, יש אפשרות להירשם במוסד לביטוח לאומי כידועים בציבור, על פי אתר "כל זכות": "בני זוג שאינם נשואים אשר מעוניינים לקבל מעמד של ידועים בציבור מהמוסד לביטוח לאומי, הכרה בידי המוסד לביטוח לאומי בזוג כידועים בציבור, מקנה לזוג את כל החובות והזכויות שהמוסד לביטוח לאומי מקנה לזוגות נשואים.

כדי להיות מוכרים במוסד לביטוח לאומי כידועים בציבור, על בני הזוג למלא שאלון לידועים בציבור.

בשאלון יש לפרט את כל הפרטים המבוקשים – הכתובת המשותפת, אורכה של מערכת היחסים, האם הזוג מתכנן להינשא ועוד.

בהתאם לדרישות השאלון, יש לצרף מסמכים התומכים במה שנכתב, כגון: תיעוד להופעה ציבורית של השניים, תיעוד חשבונות משותפים, אישורים וקבלות על רכוש משותף שנקנה והסכם ממון.

במסגרת השאלון, יש לגבות הצהרות משני עדים המכירים את הזוג ואת מערכת היחסים. על העדים לפרט בשאלון את הידע שלהם על הקשר ולחתום עליו.

יש לשלוח את השאלון לסניף הקרוב של מחלקת הביטוח והגבייה של המוסד לביטוח לאומי.

בני זוג ידועים בציבור שנרשמו בביטוח לאומי ומבקשים להודיע על פרידה, צריכים לפנות בכתב למחלקת הגבייה בסניף הביטוח הלאומי בו מתנהל התיק בעניינם."

ישנם מספר תחומים שבהם בכל זאת ניכר הבדל בין זוג ידועים בציבור לזוג נשוי. להלן כמה מהדוגמאות הבולטות:

ירושה על פי צוואה: במקרה שבו הנפטר/ת לא הותיר אחריו צוואה, יהיה הידוע או הידועה בציבור זכאים לירושה על פי דין בדומה לאלמן/ה, כאמור. עם זאת, במקרה של נפטר/ת שהותיר/ה צוואה אשר אינה מזכירה במפורש את בן/ בת הזוג, החמירה הפסיקה עם הידועים בציבור וקבעה שזכותם לירושה אינה "משתמעת" מעצם הקשר הזוגי, כפי שמקובל לגבי זוג נשוי, ולפיכך הם לא יהיו זכאים לרשת אלא אם צוין כך במפורש.

נטל הוכחה מוגבר בעת חלוקת רכוש: למשל במה שנוגע לזכויות בנכס עסקי: בעוד שלגבי זוג נשוי חלוקת הנכסים העסקיים נעשית ללא כל הבדל מהנכסים האישיים כגון בית המגורים והרכב, הרי שלגבי ידועים בציבור, יידרש בן הזוג להוכיח כוונת שיתוף בנכס עסקי הרשום על שם בן הזוג השני על מנת שתוכר זכותו בנכס.

פיצויי פיטורים: על פי דיני העבודה, עובד או עובדת שהתפטרו מעבודתם עקב נישואין או מעבר דירה הכרוך בנישואין, יהיו זכאים לפיצויי פיטורים כאילו פוטרו מעבודתם; לידועים בציבור, לעומת זאת, לא עומדת זכות מקבילה.

מיסוי: על פי פקודת מס הכנסה, בני זוג נשואים משלמים מס הכנסה במשותף, על פי מדרגת מס אחידה. הוראה זו אינה חלה על ידועים בציבור, כך שהם זכאים לשלם בנפרד ועל פי מדרגות מס שונות – עובדה שפועלת פעמים רבות לטובתם ומפחיתה את שיעור המס המוטל עליהם. גם תקנות מס שבח מעניקות יתרון לידועים בציבור, בדמות זכאות לפטור ממס על מכירת דירת מגורים פעמיים בארבע שנים, בניגוד לפעם אחת כפי שנהוג במקרה של זוגות נשואים.

אימוץ ילדים: אחת הנקודות הכואבות ביותר הנוגעות למעמדם של ידועים בציבור היא העובדה שבניגוד לזוגות נשואים אינם רשאים לאמץ ילדים בישראל. כמו כן, הם אינם זכאים לטיפולי פוריות.

התרת הזוגיות: בכל הנוגע להתרת הזוגיות ("גירושין"), לזוגות ידועים בציבור יש יתרון משמעותי על פני זוגות נשואים, שכן הם לא נדרשים להתגרש ברבנות, ובכך נחסכת מהם הסחבת בבית הדין הרבני, התלות ההדדית סביב מתן הגט והטקסים הדתיים שנחשבים בעיני רבים לקשים ומשפילים.

אגב, ידועים בציבור יורשים זה את זו בדומה לזוגות נשואים, אולם בשל העובדה כי מדובר בסטטוס טעון הוכחה, מומלץ לידועים בציבור לערוך צוואה המונה את בן/בת הזוג כיורשים. כמו כן, היה ולמי מהצדדים יש ילדים מקשר קודם והוא מבקש להותיר את הרכוש, כולו או חלקו, לילדים, ישנה חשיבות גדולה עוד יותר לערוך צוואה, שאם לא, בן הזוג יירש לפחות מחצית מן הרכוש. המלצה נוספת עבור ידועים בציבור, היא עריכת הסכם ממון אשר יבהיר את אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג במקרה של פרידה. לניסוח הסכם זה חשיבות עליונה במיוחד במקרים בהם למי מהצדדים יש דירה בבעלותו והוא מבקש להגן על זכויותיו הקנייניות בה במקרה של פרידה.

אני מזמין אותך למלא את הטופס, ולקבל ייעוץ מקצועי מיד, ללא התחייבות.
או להתקשר אליי:

שלך, עורך דין אמיר בר-לב

לווטסאפ עם עו"ד ברלב